Top

Mediteren voor beginners

Meditatie is goed voor lichaam en geest. Dagelijks mediteren verminderd stress en is de manier om je hoofd leeg te maken. Mediteren komt ook terug in veel religies en culturen. Zo ook in het boeddhisme. Wil je zelf een keer proberen of deze spirituele oefening voor jou werkt? Of wil je weten waarom men in het boeddhisme is begonnen met de meditatie? Lees dan snel verder voor tips en tricks.

Mediteren hoe het begon

Het doel van meditatie is eigenlijk om de materialistische wereld even te laten voor wat het is en verrijking te zoeken voor onze geest. Een stukje gelukzaligheid vinden in onszelf door te focussen op ademhaling en innerlijke krachten. Door middel van meditatie ben je op die manier beter in staat om negatieve en storende emoties onder controle te houden.

Er zijn veel verschillende vormen van meditatie, in het oude boeddhisme werd meditatie gebruikt om de pure staat van verlichting te bereiken. Veel monniken mediteren om in volledige controle te komen over zichzelf en om de geest te trainen en versterken. Tegenwoordig wordt meditatie vooral gebruikt om los te komen van de alledaagse stress en rompslomp.

Zelf een keer mediteren

Wil je zelf een keer de uitdaging aangaan? Dat kan! Er zijn oneindig veel meditatietrainingen te vinden op het internet. Hieronder leg ik alvast de makkelijkste en meest voorkomende techniek uit. Het betreft hier de ‘bodyscan meditatie’ waarbij je als het ware een reis langs het gehele lichaam maakt en je focust op concentratie.

Zo doe je het:

1. Ga rustig en ontspannen zitten of liggen. Je mag in lotushouding, maar dit is niet verplicht. Zorg ook dat je tijdens de meditatie het niet koud krijgt. Je mag er dus best een dekentje bij pakken.

2. Sluit je ogen en haal een paar keer diep adem. Focus op de ademhaling en probeer hier je volledige aandacht op te vestigen.

3. Als je dit een paar keer hebt gedaan, verleg je de aandacht naar je voeten. Focus op de voeten en probeer je heel bewust te zijn van je lichaam. Als je merkt dat je afdwaalt is dat helemaal niet erg, constateer dat en breng de aandacht terug naar het desbetreffende lichaamsdeel.

4. Vanaf de voeten ga je langzaam naar boven en ga je het gehele lichaam verkennen. Dit doe je door de aandacht steeds te verleggen naar een ander lichaamsdeel. Probeer hierbij steeds heel bewust te voelen en te focussen op een deel te gelijk. Je gaat dus van de voeten naar de kuiten, naar de knieën, naar de bovenbenen enzovoorts.

5. Elke keer dat je gedachten afdwalen breng je de aandacht weer terug naar waar je gebleven was. Per lichaamsdeel kun je zo lang blijven focussen als je wil. Probeer ook de spieren van elk lichaamsdeel te ontspannen.

6. Als je het gehele lichaam langs bent geweest open je je ogen en is de meditatiesessie voorbij. Je kunt deze oefeningen zo vaak herhalen als je wilt of google eens op andere oefeningen als je deze meditatietechniek zat bent.

Meer lezen? Bekijk snel onze blogs voor leuke achtergrond feitjes en handige tips!